Rouw op de werkvloer
Bij ondersteuning van medewerkers gaat het in de eerste plaats om mensen die door een verlies of een langdurige periode van rouw of ziekte (tijdelijk) hun werk niet kunnen doen. Wij zien onszelf als een ondersteuner van de medewerker maar ook als een ondersteuner van de werkgever en de collega’s. We verwachten dat onze ondersteuning een stimulans kan zijn voor een meer verantwoorde, betere en passende re-integratie van de medewerker binnen de organisatie.
Waarom?
- Om ondersteuning te ervaren van de werkgever (en de collega’s) in moeilijke tijden
- Om de medewerker meer inzicht in zijn eigen rouwproces te geven (psycho-educatie)
- Om de medewerker te ondersteunen in het pakken van eigen regie in het herstelproces richting werk
- Om de medewerker te ondersteunen in het voorkomen van langdurig uitval (burn out etc.)
- Om de medewerker te ondersteunen tijdens lastige gesprekken met de werkgever/leidinggevende/bedrijfsarts
- Om de medewerker zijn veerkracht te vergroten
- Om de medewerker het gevoel te geven dat hij/zij er niet alleen voor staat
- Om leidinggevenden te ontlasten
- Om de teamleden te stimuleren adequaat te reageren m.b.t. het leed van hun collega
Voor wie?
- Medewerkers in rouw bij verlies van een dierbare, gezondheid van zichzelf of in het gezin, een dierbare relatie (scheiding) etc.
- Leidinggevenden en/of collega’s die handelingsverlegen zijn m.b.t. rouw en verlies van de medewerker
- Werkgever om te voorkomen dat er medewerkers langdurig uitvallen
- Bedrijfsarts samenwerking m.b.t. herstelproces
Hoe?
- Een leidinggevende en/of medewerker vraagt het buddytraject aan
- De gesprekken tussen DE Rouwbuddy en de medewerker zijn vertrouwelijk
- De medewerker bepaalt in overleg met DE Rouwbuddy waar en wanneer de gesprekken plaats vinden
- De medewerker en DE Rouwbuddy bepalen samen de frequentie en de duur van het traject
- De leidinggevende wordt regelmatig op de hoogte gehouden van het aantal uren die zijn ingezet door DE Rouwbuddy
Verantwoording
- Vooraf en achteraf vragenlijst met klachten/weerstand/vertrouwen
- Een kort verslag waarin de grote lijnen van het proces staat beschreven met inhoudelijke goedkeuring van de medewerker
- Medewerker zelf schrijft ook een trajectverslag
- Traject is zo lang als nodig met de mogelijkheid van lange tussenpozen
